Les 1 18-04
Abstract expressionisme ’45-’70 (voor het container begrip)
Non figuratieve schilderen vanuit de emotie.
De V.S , vee Europese kunstenaars zijn vetrokken naar de v.s B>V> Piet Mondriaan.
Guggenheim
Voorlopers - Baziotes- niet geheel non figuratief
- Gorky, de lever is de haan’s kam, geen samenhang in het schilderij en de titel.
- Action painting/ dripping ’45-‘55
Jackpot Pollock, legt zijn doek op de grond. Hij en het werk zijn een. Staat in zijn werk. Maakt open schilderijen. Houdt niet op bij de rand.
Wanneer titel niets maken heeft met de afbeelding hoef je geen titel op te schrijven.
De Kooning. Heeft de leer van archetypen beschreven. Beelden die worden overgeërfd. Jung
Zonder dat hij het wilde kwam er telkens een vrouw op het doek, onbewust.
- colorfield painting ’50-‘60
kleurvlekken, chaotisch qua samenstelling.
Motherwell
Kline non- figuratief
Rotho
l’art informel- informeel expressionisme
tachisme- gelijk aan colorfield painting
lyrische abstractie- action painting
l’art brut- kindertekeningen, terug naar de wortels
materie schilderkunst - meest essentiële onderdelen b.v. verf,schilderdoek enz.
cobra – Kopenhagen, Brussel, Amsterdam, kunstenaars opzoek naar het begin.
Manessier-tachisme
Bazaine
Soulage
Wols- Lyrische abstractie
Hartung
Du buffet –l’art brut, proberen kindertekeningen maar valt door de mand.
Fautrier- materie schilder
Burri – bezig met linnen
Tapies
Appel- cobra
Jorn – cobra creëert spreektaal voor volwassenen gebaseerd op kinderen.
Les 2 Postpainterly abstraction ’55 – ‘65
Schilderkunst gebaseerd op het ratio.
Noland, zachte overgangen van ene kleurvlak na de andere
Olitski
Morris Louis, ritme orde meer compositie
- Hard edge ’60-‘70
nog meer verstrakt.
Noland scherpe lijnen
Gene Davis
Kelly
- Shaped canvas ’65-‘70
Ruimte bij het kunstwerk wordt steeds belangrijker
De wand is onderdeel van het kunstwerk.
- Op Art ’75-‘80
Optical art, het lijkt of het beweegt. Beweging wordt een belangrijk. Of het werk zelf of de toeschouwer moet bewegen.
Vasarely, je wordt gedwongen voor het werk te bewegen.
Riley optische illusie
- Pop Art ’55-‘75
Beeldtaal van de consumptie maatschappij. Kritiek loze kunst. Meest kunstenaars kwamen uit de reclame wereld. Nieuwsgaring, nieuws werd steeds oppervlakkiger. Steeds sneller. Pop art projecteert allemaal losstaande beelden. Pop art staat ook voor populair art. Hamilton, Collage. Echte poster cultuur.
Blake, plaatjes lezen
Londen en New York hadden een grote invloed op de pop art.
Alle Jones vrouw wordt gezien als sekssymbool, seksobject. Pin Up
Amerikaanse Pop Art
Rauschenberg, Jasper Johns. Amerikaanse vlag is heel belangrijk. Warhol. Erg geïnspireerd op reclame taal. Roy Lichtenstein, Wesselmanà Mond ,tepel,vagina
Les 3
· Mel Ramos, miss cornflakes, 1964
· Mel ramos, Lucky Lulu blonde, 1965
Nouveau Realisme 1950- 1975
Het houdt zich bezig met de consumptie maatschappij, maar wel om deze kritisch te bejegenen. In die zin staan ze in vergelijking met pop art, behalve dan met deze kritische noot. Een hechte club mensen die met namen materialen hergebruikte.
· Yves Klein, Antrhopometrie 1960
Hij was min of meer de motor van deze groep en was telkens vooruitstrevend en verbazingwekkend.
Hij had bijvoorbeeld een wijze van werken waarbij de modellen beschilderd werden met verf en deze vervolgens over een doek heen te slepen onder genot van muziek.
· Yves Klein, vuurschilderij, 1961
Hierbij stak hij materialen op het doek in brand en het restproduct van deze vernieling was dan uiteindelijk het schilderij.
Hij heeft niet meer alle zeggenschap of de controle over het eindproduct, het was in zekere zin overgelaten een het toeval.
· Yves Klein, monochroom blauw, 1960
Twee schilderijen waarbij hij of blauw of goud gebruikte dit waren zijn kleuren.
Hij heeft vervolgens sponsen op het oppervlakte opgeplakt.
· Arman, Accumulatie, 1960
Hij deed bij onze weggooi maatschappij dingen die andere weggooide, deden hun het verzamelen en gebruiken. Arman heeft bijvoorbeeld honderden bakken met spullen, van tandenborstels tot aan klokken etc. Etc. Deze bakken werden recht op gezet en was dus vervolgend kunst wat ze een accumulatie noemden
Accumulatie = een reliëf werk van objecten
· Arman, colere, 1961 – 62
Hij deed net al Yves met vuur werken, hij stak instrumenten in de hens en vervolgens sloeg hij het twee keer kapot wat dan het uiteindelijke resultaat was.
Colere = woede uitbarsting
· Cesar, Compression automobile, 1962
Hij zocht een geschikte auto op de vuilnisbelt waar vervolgens hij de auto deed persen en dat was dan het werk
· Cesar, Duim, 1988
Hij vergroten ook elementen zoals deze enorme duim.
· Christo, Wrapped cans en bottles
Misschien wel een van de grootste uit zijn tijd. Hij deed werk inpakken. Van kleine kopjes tot wolkenkrabbers en zelf eilanden. Het ging hem ook niet om het werk wat je uiteindelijk zag, maar om het proces om het tot stand te brengen. Vergunningen vragen, boeren tevreden stellen etc. Etc. Het duurt wel 10 jaar en miljoenen kost het om het te kunnen realiseren en hiermee probeert hij aan te tonen dat onze consumptie maatschappij eigenlijk te zot voor woorden is.
· Tinguely, Narva, 1961
Hij gebruikt ook voornamelijk wegwerp artikelen, die op de vuilnisbelt te vinden zijn. Hij maakt machines die uiteindelijk moeten gaan bewegen. Bij bijna al zijn werken zit een knopjes waar je als bezoeker op kunt drukken zodat het gevaarte in beweging komt.
Naast zijn bewegende constructie in musea heeft hij ook een tal van fonteinen vervaardigd.
· Niki de saint Phalle, Nanas, Hanover, 1974
De vrouw van Tinguelly, poppen met altijd vrolijke prints en dynamische opzet. Binnen het nouveau realisme was zij misschien wel de minste in haar soort.
· Spoerri, schilderij valstrik, 1965
Hij werk met eten, hij nodigt mensen uit om te eten en drinken en te roken. Alles wat uiteindelijk op de tafel is gekomen en blijft daar liggen. Tot slot plakt hij alles en ieder detail vast en als dat droog is kantel hij de tafel en hangt hij deze met de poten tegen de muur wat dan het werk is.
· Rotella, Marlyn, 1962
In de stad komen de affiche en reclame in de stad, me plakt poster over poster over poster door de jaren heen. Rotella probeert om de behanglagen er in een keer er van af te trekken en dat gebruikt hij vervolgens om een nieuw werk van te maken.
· Villegle, 1965
Hij doet eigenlijk precies het zelfde als Rotella.
Fotorealisme 1970 – 2011
Het begrip realisme is in deze fout, de stroming had eigenlijk Fotonaturalisme moeten heten.
Het realisme, duidt op een kritische wijze op de wereld, het is een term van gustav courbet hij wil daarmee de ellendige leefomstandigheden van arbeiders tentoonstellen. Oftewel de beeld taal van het socialisme.
Feitelijk heeft fotorealisme hier niets mee te maken en slaat het ook nauwelijks een dergelijke kritische toon. In principe is het een Amerikaanse stroming, maar het gebeurt wel over de hele wereld
· Chuck Close, zelfportret, 1971
Het uitgangspunt bij deze zijn de foto’s en dan met name de beeldtaal van de foto. Het zijn schilderijen die geschilderd worden als zijnde het een foto is.
Hij maakt een foto van zichzelf, daar maakt hij een dia van en die projecteert hij op de wand waar hij het vervolgens over tekent.
Als het schilderij af is word er weer een dia van gemaakt om er een drukwerk van te maken.
Het is de wereld van de fotografie, het opblazen, het diafragma, sluitertijd zijn er ongekende mogelijkheden om je foto weer te geven of zelfs aan te passen.
Bijvoorbeeld het opblazen van foto,s hebben ze afgeleidt van de Pop-art en je kunt zeggen dat het een neefje is van deze stroming.
Langs de fotografie word er ook de computertechniek ontwikkeld word. Hierdoor kun je pixeltechniek ontwikkelen.
· Don Eddy, Auto’s, 1971
Het zijn ook schilderstudies, hoe kan je bijvoorbeeld glas en weerkaatsing zo goed mogelijk weergeven.
Het merendeel van deze mensen komt uit de VS.
Het werk refereert zich hier ook het meeste aan.
· Estes, spirit, 1996
· Richard Estes, Broad street NYC, 2003
· Ralph Going, Airstream, 1970
· Ken Danby, Uit de zomer, 1938
Soms zijn het ook oude foto,s de nageschilderd word.
Het is een vaardigheid om dit te kunnen en niet perse een artistiek kunnen
· Franz, Gertsch, Les Saintes Maries-de-la mer, 1971
· John Salt, Ironmongers, 1981
· Dieter Asmus, skitoerist, 1977
Een aparte schilder die lichtelijk surrealistisch werk levert binnen deze stroming,
· Peter klasen, ETR, 1977
· Gerhard Richter
Hij is niet alleen een abstracte schilder of een non-figuratieve, maar kan ook nog eens fotorealistisch werken.
· Antonio Lopez Garcia, Eigen huis, 1971
Een van de weinige die zijn werk vervaardigd doormiddel van potlood.
3d fotorealisme:
bij madame tussaud is niets meer dan een ontmoeting met bekende die je zelf graag wilt doen.
· Duane Hanson, supermarkte, 1969
Hij werkt met doodgewone mensen in hun doodgewone setting zoals ieder van onze. Hierbij ga je niet naar iemand die je wilt ontmoeten, maar naar het beeld van de werkelijkheid.
· John de andrea, model naakt
Wat je ook tegenkomt is mensen in figuurlijke houdingen die je niet zo snel in de werkelijkheid tegen zult komen, ook deze vallen onder de stroming.
· Ron Mueck, Vrijend paartje, 2005
· Ron Mueck Naakte man, 2000
Minimal Art 1965 - 2011
Het is een intellectuele kunstvorm, het begrip minimal duidt er op dat terug willen naar de basis en het minimale. De uitgangspunten.
Het is een filosofische stroming, waarbij we opzoek zijn naar de uitgangspunten van de beeldende kunst. Deze uitgangspunten zijn bijvoorbeeld: materiaal, het formaat, ordening, compositie, het middel en de toeschouwer etc.
· Carl andre, brandstapel en houtconstructie, 1960
Hierbij is het kunstwerk er pas als er een toeschouwer is, zonder dat het gezien word kun je niet spreken van een kunstwerk. De fysieke relatie tussen beide is daarom ook van belang. Blijf je zitten, loop je om het werk heen of wat doe je om het werk te bekijken. Uiteindelijk is de ervaring van de toeschouwer van doorslaggevend.
Les 4 Minimal art 1965-1980
Vaak grootschalig
Filosofische vorm van kunst. Minimalistisch werk werd vak ook niet door de kunstenaars zelf gemaakt. Installaties in de ruimte. Toeschouwers worden hierbij betrokken. Kunnen niet ontvluchten. Democratisering van de kunst.
Rigor Serra een van de belangrijkste kunstenaars van minimal art. Werkt met staalplaten.
Sol le wit eindeloos veel kubussen gemaakt.
Dan Flavin lichtkunst met neonbuien
Environment, installatie
Tijdelijk karakter. Betreft een ruimte die tot kunst wordt gemaakt. Werk van dada erg van invloed geweest op beeldende kunst.
Kienholz (en vele anderen) de toeschouwer bepaald het beeld. De interpretatie.
Toeschouwers worden soms ook betrokken bij het opbouwen van het kunstwerk vorm van social art.
Installaties kunnen soms heel erg dicht bij de werkelijkheid staan dat je je afgevraagd of het wel kunst is. Het moet wel echt alledaags zijn.
Tegenwoordig hedendaagse kunst is heel persoonlijk. Dicht bij de kunstenaars.
Land art, diversiteit en grootschaligheid. Door consumptie maatschappij werd het landschap vernield. Kunstenaars maken zich zorgen.
Richard Long à wandelen, sporen nalaten dus kunst.
Smithson maakt hele grote werken. Materiaal moet wel verplaatst worden en dat kost miljoenen.
Vaak doelloze operaties maar de kunstenaars zijn wel heel kritisch. Tegen de maatschappij aanschoppen. Alle miljarden die aan de nutteloze zaken worden uitgegeven.
Jan Dibbets toonde telkens weer aan dat de aarde rond was.
Les 5 Happenings 1960 en Performances 1970 8 juni
Alle 5 de zintuigen worden betrokken bij het kunstwerk. En zo wordt de toeschouwer dus ook meer betrokken.
Performances:Tentoonstelling wanneer de kunstenaar zijn lichaam ter beschikking stelt. Happeningsà wordt de toeschouwer gevraagd iets te doen.
Kaprow de Godfather van de Happenings. Deze hadden een ludiek karakter.
Dingen aankaarten mensen bewust maken van en proberen dingen te laten veranderen. B.v. traditionele rollen van man en vrouw. Deze handelingen zijn vaak onbenullig maak maken wel bewust en uiteindelijk gedragsveranderingen.
Performances ann Halpin
Soundings robert rauschenberg. Veel lawaai was belangrijk voor het werk.
Vostel organiseerde politiek. Gearrangeerde happenings.
Jim Dine een van de eerste die een performances deed. Ook heel ludiek
Sommige kunstenaars doen iets met hun lichaam. Body artà vaak je lichaam pijnigen, toetakelen, snijden enz.
Concept kunst ’60 tot nu
Gaat om het idee. Niet om de uitwerking. Soms volgde deze ook heemaal niet.
Ruggenmerg gumt de tekening van de kooning uit leeg vel papier
Canzone 1961 doosje met poep. Je hebt iets van de kunstenaar.
Om Kawana maakt elke dag een schilderij met de datum
Kosulth tautologie 3 vormen van een stoel
Sol Lewitt laat anderen schilderen brengt alleen het concept.
Les 6 14 juni
architectuur na 1945
- brutalisme ’45 tot nu
betonbouw gewapend goedkoper en snel.
Le Corbusier, unite d’habitation. Flat om geboren te worden, te leven en om te sterven. Alles is hier aanwezig. Winkels, bios enz. Corbusier à modulor (menselijke maat)
Woningsnood na de oorlog. Antwoord is betonbouw/skelet
Representatieve bouwkunst b.v. Olympische spelen. Steden proberen indruk te maken via architectuur.
- modernisme
recht toe recht aan. Zet zich af tegen de overbodige details en decoraties.
- high tech
Neemt steeds meer toe. Invloed van computer, techniek. Je herkent niet meteen de functie van het gebouw.
- ecologische architectuur ’70- ’80- nu
veel groen op daken, ballonnen.
- postmodernisme ’60- tot nu
(na de moderne bouwkunst) venturi grijpt terug op bouwstijlen van voorheen.
Richard meier à trappen altijd buiten en zijn gebouwen zijn altijd wit.
Knipoog naar de architectuur van het verleden.
- deconstructivisme ’80 tot nu
lijkt heel instabiel. Rem koolhaas meest bekende Hollandse architectuur.
Abstract expressionisme (na de tweede wereldoorlog) 1945-1970
Action Panting (valt onder abstract expressionisme) 1945-1955
Collorfield Painting: 1959-1960
L’art informel 1945- 1960 de informele kunst, abstractie, non-figuratiefe kunst. Franse variant van het abstract expressionisme.
Postpainterly abstraction (verenigde staten) 1955-1965
Hard edge 1960-1970
Shaped canvas 1965-1970
Pop-art 1955-1975
Nouveau Realisme 1950-1970
Fotorealisme 1970-tot op de dag van vandaag
Minimal art 1965-1980
Environment en Installaties 1960 tot heden
Land art-1970 tot heden
Happenings (1950) en Performances (1960)
Concept Kunst 1950 tot nu
Architectuur na 1945
Brutalisme 1945 tot nu
Modernisme 1945- tot nu
High Tech 1960 tot nu
Postmodernisme 1960- tot nu
Ecologische architectuur 1970 tot nu
Deconstructivisme 1970 tot nu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten