Les 1
Post impressionisme 1890-1910
Na impressionisme
Deze bevat meerdere stromingen die hier onder vallen. Houdt zich bezig met fotografie. De compositie is die van een foto. Waarschijnlijk is er ook daadwerkelijk geschilderd vanaf een foto.
- pointillisme (is een tussenfase)
seurat, baders te asnieres 1883-1884
op weg naar de non figuratieve kunst.
Subject en object staan in verband met elkaar.
Impressionisten schilderde voornamelijk de bourgeoisie , hogere stand, weekend lui.
Pointillisme was inhoudelijk het zelfde. Allemaal puntjes. Je oog voegt deze puntjes samen tot een kleur.
Seurat, zondagmiddag op het eiland grande Jatte 1889-1890
Seurat, het circus 1891
Seurat de parade 1889
Signac, de eetkamer 1887
Signac de haven van rotterdam 1907
Morbelli voor 80 cent 1895
Seurat le chahut 1889-1890 (compositie van een foto)
- Symbolisme, symbolen (meerdere interpretaties mogelijk)
en tekens (eenduidige betekenis)
Gustave moreau, oedipus en de sfinx 1864
Moreau, de verschijning 1875 1885
Elke kunststroming houdt zich bezig met een vorm van werkelijkheid religieuze, mythologische, fotografische werkelijkheid enz.
Redon, oogballon 1878
Redon, odilon mystery
Beardsley de climax 1893
Beardsley isolde 1895
Puvis de chavannes, dood en de maagden 1873
Puvis de chavannes, de heilige generieke waakt over Parijs, 1889 1898
Les 2
Onderdeel van het symbolisme is het kunstenaars groepje: Nabis.
Deze kunstenaars gingen samen werken. Dit gebeurde steeds meer. Een van die kunstenaars is de franse Vuillard. Heel decoratiefà abstract.
Vuillard de lezeres 1896
Beroemdste sigarendoosje is die van Sérusier, het liefdesbos 1888
Werkelijke kleuren worden ingewissld. Paarse boomstammen.
Gauguin hoort ook tot die groep. Hij is bevriend geweest met Vincent van Gogh.
Gauguin , van gogh schildert zonnebloemen
Gauguin, aluscamps 1888 ook hier worden de kleuren van het object veranderd.
Gauguin, visioen na de preek, jacob worstelt met de engel.
Gauguin speelde ook met verleden en “heden”. Dit werd door elkaar gehusseld.
Gauguin de gele Christus 1889. Zowel tijd als kleur worden veranderd.
Gauguin, vrouwen op Tahiti 1891
Gauguin het witte paard 1898
Van gogh aardappeleters 1885
Van gogh het nachtcafé 1888 , gemanipuleerd met kleuren.
Probeert een bepaalde stemming weer te geven. De sfeer.
Voorloper op het expressionisme.
Van gogh café terras bij nacht 1888
Van gogh zelfportret 1889
Van gogh de sterrennacht 1889
Cezanne Christus afdaling ter Helle 1865-1870
Experimenteert vooral met vorm. Vader van de moderne kunst. Voorloper op het kubisme. Cezanne ziet de wereld als een kristal (picasso).
Cezanne zelfportret 1879
Cezanne Monte Saint Victoire 1885
Hier zie je duidelijk de hokje. Deze berg heeft hij heel vaak geschilderd. De vlakken werden steeds abstracter. Een andere obsessie was het schilderen van stilleven.
Cezanne, stilleven met groene pot en tinnen kan 1867-1869.
Het tafereel is wel geordend/ gerangschikt.
Cezanne stilleven 1883-1887
Hij maakte heel veel bewuste fouten. Vel schots en scheef. Hij deformeerde de werkelijke vorm.
Jugendstil onderdeel van het Post Impressionisme.
Art Niveau
Komt vooral voor in de grote industriële steden, Parijs, Praag, Nancy, Brussel, Glasgow, Wenen.
De nieuwe rijken. Deze waren rijk geworden door de industriële revolutie. Ze wilden zich onderscheiden van de oude rijken. Namelijk de kerk en de staat. Beeldtaal was toen heel klassiek.
Guimard Castel Beranger 1893-1895
De nieuwe rijken hielden erg van ambachtelijkheid. Dat maakte het uniek.
Iets wat met de hand gemaakt is is ook duur. Ze willen a - symmetrische vormen, dure materialen, organische vormen, vloeiende lijnen.
Guimard entree metro in Parijs 1898
Gallé vaas met Syrische motieven 1880
Uit Nancy. Vazen à jugendstil. De vaas is nu een sier object.
Rijke gaan op vakantie, reizenveel. Hotels zijn erg luxueus.
Horta, hotel Tassel, Brussel 1892-1890
In Noorwegen staat een groot museum van Henry van de Velde.
Met zijn Bureau, kandelaar,huizen,stoel enz, rond 1898.
Henry van de Velde, huis bloemenwerf+stoel, Ukkel 1895
Henry is de oprichter van Bauhaus.
Er kwamen reclame posters ook in Jugendstil. Ook door Henry van de Velde.
Toorop delftsche slaolie
Endell, stoel +atelier Elvira Munchen 1897-1898
Olbrich metro basisplaats wenen 1897 1898
Olbrich wiener secession wenen 1898
Gemeenschapsgebouw werd werk tentoongesteld en verkocht.
Otto wagner kirche am steinhof
Koepelkerk centraal bouw heel decoratief.
Klimt beethoven fries de vijandige machten1902
Klimt onkuisheid, onmatigheid, wellust 1902
Grust servies 1902
Had zijn werk in het olbrich aangeboden.
Veel Jugendstil in spanjeà barcelona. Parc Guel gaudi 1900-1914
Ebenzer howard had een boel geschreven. City garden 1896
Guel wilde ook zo’n city garden. Dat idee is nooit helemaal voltooid. Bij 1e wereld oorlog is het gestaakt. Guell was tegel fabrikant. Vandaar alle mozaïek. 2 gebouwen zijn gerealiseerd. Poortwachter plus zijn eigen atelier. Gaudi = trekkracht is drukkracht de koepels.
Gaudi case batllo 1904 veel organische vormen en dure materialen.
Gaudi casa mila 1906-1910
Gaudi dubbel stoel 1906-1910
Gaudi sagrada familia vanaf 1882
Alois korda villa henlenka praag 1903
Mucha de brunette 1897 vele poster gemaakt, de dans 1898, fuchsia collier 1905
Mackintosh glasgow strakke vormgeving veel symmetrie. Hill house, helensburgh 1902
Beardsley de schoenen van assepoester
Beardsley isolde kan ook onder Jugendstil.
Kubisme
Fundamenteel breken met de kunst van de oude wereld. Uitvinding vondst van picasso.
Picasso was spaans , acrobaten familie 1905
Subjectief – objectief
Tot deze tijd altijd subjectief. Een werkelijkheid een invalshoek. Picasso wilde deze werkelijkheid vanaf meerdere blikpunten, meerdere invalshoeken.--> kubisme
Picasso gertrude stein 1906
Die vrouw heeft 168x voor portret gezeten.
Les demoiselles d’avignon (hoeren in avignon) 1907
Analitisch kubisme 1907
Weergeven van organische vormen in kubisme. 1910
Picasso drie vrouwen 1908
Minder ruimtelijk dan het renaissance beeld
Braque huizen te ‘e estaque 1908
Braque Groot naakt 1908
Hermetisch kubisme
Picasso portret van vollard 1910
Vrouwelijk naakt 1910
Braque de portugees 1911
Synthettisch kubisme ontdekker van collage.
Stilleven met stoelmatting
Werkelijk wereld met geschilderde amen brengen.
Brauque krant, fles, pakje sigaretten
Picasso gitaar, krant glas en fles 1913
Picasso Vrouw in leunstoel 1913
Picasso mandoline 1914 3d collage
Picasso drie muzikanten 1921
Guernica 1937 politieke prent
Jean gris flessen en met 1911
Jean gris picasso 1914
Leger vorm contrasten 1913
Leger kaartspelers 1917
Kiest voor cilinders (Tubisme)
Les 3
Kubisme- bezig met vormen
Vanuit het kubisme komt Orfisme –orfheus 1910 1914
Delaunay saint-severin no.3 1909
Er kwam en mengeling tussen de kleur van het expressionisme en de kubistische elementen. (kandinsky expressionisme heel veel kleur)
1911 delaunay de rode toren
1914 delaunay eerbetoon aan bleriot
Er komt belangstelling tussen kleur en beweging
Kupha organisatie van grafische motieven 2 1912-1913
Driedimensionale kubisme
Duchamp-villon le cheval majeur 1914
Archipenko de gondelier 1914
Architectuur
Praag Tjechie
Gocar winkelpand in praag 1912
Zuilen en raamdelen zichtbare kubistische elementen.
Chochol, villa praag 1912
Wotruba wotrubakirche wenen 1914-1916
Fauvisme en expressionisme 1905-1914
Frans duits
Erg gericht op kleur
Matisse luxe, rust en sensualiteit 1904-1905
Matisse open raam collioure 1905
Gebruikt geen object kleuren (kleuren die passen bij het object)
Matisse vrouw met groene streep 1905
Matisse vreugdevol leven 1905-1906
Matisse harmonie in rood, de rode kamer 1909
Werd heel primitief getekend/geschilderd
Derain haven 1905
Grote nadruk op de dikke grote contouren.
Op weg naar non figuratieve kunst.
Dufy straat in le havre 1906
Maurice de vlaminck, stoomboot op de seine 1906
Maurice de vlaminck, andre derain 1906
Maurice de vlaminck boten op de seine 1906
Marquet haven van hamburg 1909
Heel kinderlijk
Kees van dongen vrouw portret 1919
Met name gespecialiseerd in vrouwenportretten wel honderden gemaakt. Heel primitief geschilderd.
Duitsland
Munch de schreeuw 1893
Munch puberteit 1894
Expressionisme noord Europese stroom. Edward munch was de voorloper.
Munch levendans1899
Heel erg op gevoel gericht
Nolde kruisiging 1912
Nolde dans rond het goude kalf 1910
Die bruchke in dresden een groep kunstenaars ook wel der blauwe reiter bij munchen.
Die brucke:
Nolde
Kircher liggend naakt 1909
Kircher Japanse met parasol 1909
Veel interesse in cultuur. Vreemde cultuur.
Eindeloos veel schilderijen van naakte mensen in een landschap.
Kircher zelfportret als soldaat 1915
Ze waren extreem tegen de oorlog.
Pechstein zomer in de duinen 1911
Heckel die brucke tentoonstelling
Affiche kunst
Ze richten zich vooral op de blokdrukken met hout. Stempeltechniek.
Heckel dans in het dorp 1908
Der blauwe reiter
Kandinsky portret van gabriele munter 1909
Kandinsky stelletje te paard 1906-1907
Kandinsky begraafplaats en domineeswoning te kochel 1909
Kandinsky kerk te mournau 1910
Kandinsky eerste abstracte werk 1910 (eigenlijk eerste non figuratieve werk)
Enkel en alleen kleur. De kleuren zijn het onderwerp op het doek.
Kandinsky schrijft twee belangrijke boeken:
*uber das geistige in der kunst
*von punkt zur linie
Kandinsky luister naar muziek en laat deze leiden.
Schonburg componeerde alleen met tonen, kleurtonen. Beschouwd de muziek net als schilderkunst.
Les 4 08-03
Expressionisme
Kandinsky, berg 1911-1912
Je ziet hier nog een berg in. Vanaf toen noemt hij zijn werk composities met een nummer. Steeds groter verwantschap met de muziek. Soms kreeg het een bijnaam en dan zoek je ook meteen naar de betekenis.
Kandinsky legt het initiatief bij de toeschouwer. Deze moet zelf bepalen wat diegene ziet.
Marc, gele koe 191
Marc blauwe paard 1911
Expressionist met kubistische invloeden.
Marc stallen 1913
Marc noodlottige dieren 1913
Marc vechtende vormen 1914
Gaat ook over op een vorm van non figuratieve kunst
Macke vrouw 1914
Kunstenaar bedenkt zelf de kleuren
Macke , Marc en Kandinsky behoren tot de Blauwe Reiter, Munchen.
Futurismme 1909-
Futurum = toekomst
1909 marinetti (Italiaan) gebruikt de franse krant om een manifest uit te geven (een bericht van de idealen). Dit wordt mode in de kunst wereld.
Ze zijn pro oorlog, anti vroeger, anti oudheden, anti vrouwen en verheerlijken de industrie symbolen voor de toekomst.
Balla straatlantaarn 1909
1910 organiseerde hij zijn eigen begrafenis in rome.
Balla dynamiek van een hond aan een lijn 1912.
Balla meisje op balkon lopend 1912
Altijd beweging,. Groot verschil met kubisme. Ding werd van alle kanten bekeken . nu beweegt het object voor de toeschouwer.
Balla vlucht zwaluwen 1913
Balla snelheid van de auto 1913 abstract
Balla figuur in beweging
Balla abstract snelheid geluid
Balla Rond ‘ 14 meer non figuratief 1913-1914
Balla form spirit transformator 1914
Fascinatie gaat nu naar de beweging van de fantasie van de mens.
Balla boccioni’s vuist 1915
Balla lijn van snelheid en sterkte 1913-1914
Cara, het uitgaan van het theater1909
Cara begrafenis van anarchist Galli 1911
Boccioni, straat opstootje 1910
Boccioni de stad ontwaakt 1910
Boccioni gedachten toestand van hen die gaan 1911
Boccioni gedachten toestand van hen die blijven 1911
Boccioni gedachten toestand van hen die het goed maken 1911
Boccioni elasticiteit 1912
Boccioni dynamiek van een fietser 1913
Boccioni ontwikkeling van een fles in de ruimte 1913
Boccioni een unieke vorm van continuïteit
Boccioni dynamiek van een hoofd van een man1914
Boccioni dynamiek van een hoofd van een vrouw 1914
Boccioni dynamiek van een voetbalspeler1914
Boccioni aanval van lansiers 1915
Severini Blauwe danser 1912
Severini zee danser 1914
Rond 1914 wordt steeds non figuratiever.
Severini rode trein passeert een dorp 1915
Sant’ elia futuristische stad 1914
Russolo intonarumoc 1914
Dada 1916 tegen de oorlog
1914 eerste wereld oorlog - 1918
beeldtaal van de anti oorlog . Zij ontkende compositie toeval was belangrijker normaal denker hiel niet leidde tot oorlog. Men trok naar Zwitserland . Ook marcel Duchamp. Men kwam samen in het caberet voltaire 1916
Baargeld het menselijke oog en een vis 1920
Marcel Duchamp de bruid 1912
Eerst nog een beetje een futurist.
Duchamp overgang van maagd naar bruid.
Duchamp naakt de trap af dalend 1912
Les 5 15-03
Dada 1916-1922
Duchamp fietswiel op krukje 1913
Duchamp chocolade molen 1914
Duchamp flessendrager 1914 remake 1963
Duchamp vrijgezelle machine 1915-23
Duchamp met geborgen geluid 1916
Duchamp Fontein 1917
Duchamp blijde 1917
Duchamp tu m’ 1918
Hij kiest iets anoniems en maakt het bekend.
Dingen belachelijk maken
Duchamp LHOOQ 1919
Duchamp doos in koffer 1941-1949
20 stuks van gemaakt, was zijn laatste werk.
Arp, collage met vierkanten, toeval
Arp berg tafel ankers 1925
Ook driedimensionaal
Arp 5 witte en 2 zwarte 1935
Max ernst onzin machine tekenig 191901920
Onzin ontwerpen, onzin maken
Max ernst de olifant celebes 1921
1922-1923 overgang op het surrealisme
Raoel Hausmann, der geist 1919
Raoel Hausmann de kunstcriticus 1919
Raoel Hausmann dada siegt 1920
Allemaal willekeurige objecten die niets met elkaar te maken hebben. Onsamenhangend
Kurt schwitters vliegwiel 1920
Van afval kunst maken. Bleef van alles toevoegen
Kurt schwitters merbau Hannover 1920 1933
Hij is drie keer begonnen, eerst in Duitsland vanwege de oorlog naar Olso en toen naar Londen.
Theo van Doesburg 1921
Letterklankbeelden in de stijl. Wederom geen samenhang.
Theo van Doesburg samen met Schwitters kleine dada soiree 1922
Rusland: rayonisme, suprematisme, constructivisme
Rayinisme optelsom van kunststromingen
Larionov Blauw rayonisme 1912
Van 1927-1991 was non figuratieve kunst verboden. Daarvoor na de revolutie was het straatkunst.
Van 1917-1921 turbulente periode communisten waren de baas.
Kunstenaars vertrokken uit Rusland.
Larionov een haan 1912
Larionov portret van een man 1913
Goncharova de fietser 1912
Goncharova vliegtuig boven de trein 1913
Malevich, oogsters 1912
Malevich sneeuwstorm 1912
Malevich de Engelsman in moskou 1914
Malevich zwarte cirkel 1913 men zei later dat hij tussen 1923 en 1929 gemaakt is.
Malevich Suprematisme 1915
Talin, model voor het monument voor het derde internationale constructivisme 1919
1917 revolutie waarbij kunstenaars gevraagd werden
Talin, blauw contrareliëf 1914
Constructivisme door middel van lassen, schroeven, samen voegen
Ruimte is ook belangrijk. Onderdeel van het beeldhouw werk.
Talin vliegtuig 1932 stoel 1927
Rodtsjenko, hangende constructie 1919
Pevsner portret van duchamp. 1926
Naum Cabo hoofd van een vrouw 191701920
Naum Cabo kolom 1923
Constructivisme= een non figuratieve vorm van kunst
Altman boog voor de generale staf petrograd 1918 (ontwerp schets)
Altman winterpaleis 1918
Gebouwen werden ingepakt dit was bedoelt voor feesten.
El Lissitzky Prounkamer 1923
Non figuratief allemaal proun met een cijfer erachter. Affiches, propaganda.
Suetin Inktpot 1920
Suprematische non figuratief
Stepanova soldaten van rode leger 1930
Popova vrouwen emancipatie al heel ver in rusland de mode was er ook erg modern.
Les 6 22 maart
de stijl 1917-1931
Mondriaan alleenstaand huis 1898-1900- ter voorbeeld
Er werd een tijdschrift uitgebracht de stijl door Theo van Doesburg.
Beeldmiddelen rood blauw geel zwart wil en grijs.
Wie behoorde tot de stijl? Mensen die in het blad stonden.
Mondriaan molen bij zonlicht 1908
Mondriaan de rode boom 1908
Mondriaan de grijze boom1912
Mondriaan de bloeiende appelboom 1912
Mondriaan Stilleven met gemberpot 1912
Mondriaan lijn met leur 1913
Mondriaan compositie in ovaal 1914
Mondriaan compositie no 6 1914
Mondriaan grijze lijnen 1918
Mondriaan is op zoek naar de universele kunst. Niet persoonlijke kunst.
Bij het maken van lijnen moeten ze anoniem zijn. Niet te herkennen door wie ze gemaakt zijn. Niet persoonlijk.
Mondriaan compositie in ruitvorm no 7 1919
Is de diagonaal een hoofdlijn? Van Doesburg vond van wel. Mondriaan van niet.
Mondriaan compositie a. 1920
Mondriaan new york city 1 1940
Mondriaan broadway boogie woogie 1943-44
Huszar de schaatse rijders 1917
Huzar miss blanche 1926
Bart van der Leck mijn tekening spanje 1914
Bart van der Leck de kat 1914
Bart van der Leck studies voor mijntritiek
Bart van der Leck ruiter 1918
Theo van Doesburg Compositie in grijs 1919
Theo van Doesburg de zaaier 1922
Ruzie tussen Doesburg en Mondriaan over diagonale. Diagonaal is een primaire lijn zegt van Doesburg. Mondriaan stapt op.
Ook bouwkunde, rechte lijnen. Rietveld Schroderhuis 1924
Oud wijk in hoek van holland1924-1927
Met mallen de huizen waren allemaal identiek en dus anoniem.
Bauhaus
Begon in Weimar 1919 Dessau 1924 Berlijn 1932
Betrekkelijk kleine school maar wel met hele beroemde docenten.
Begon met een manifest. Bauhaus belangrijkste kunst vinden ze zelf.
Terug naar het handwerk. Grondlegger van moderne kunst en architectuur. Elke vorm van detail wordt weggelaten.
Woonideaal
Mies van der Rohe paviljoen 1929
Geen scheiding van leefruimte. Wel muren maar geen deuren. Nauwelijks een grens tussen binnen en buiten.
Ludwig Mies van der Rohe et wolkenkrabbers op pootjes in de vs. Recht toe recht aan. Walter Gropius minimale ruimte en maximaal wonen
Bauhaus hield zich ook bezig met theorie der kunsten.
Itten
Schlemmer
Mohdy nagy
Klee altijd wel figuratief gebleven/
Breuer buisconstructie typisch voor bauhaus heel persoonlijk materiaal
Marianne brandt baas metaal werkplaats. Een van de bekendste docente.
Les 7 29-03
surrealisme 1923
superrealisme à boven de werkelijkheid. Bezig met de verbeeldingskracht van de mens. Al voor het surrealisme waren er al kunstenaars die bezig waren met surrealisme dit waren de voorlopers.
Henry rousseau, de slapende zigeunerin 1897
Henry rousseau de droom 1910
Tekent vooral plaatsen waar hij nooit geweest was. Hij had geen opleiding,
Alles vanuit de fantasie
Chagall, ik en mijn dorp 1911
Chagall zelfportret met 7 vingers 1913
De chorizo misterie en melachonie van een straat 1913
Scuola meta fysica, school voorbij de natuur.
1923 discussie tussen romeense dichter tzara en een franse schrijver breton.
Tzaraà dada
Dadaïsme brak alles af. Wat moest er nu nog afgebroken worden?
Breton vond dat dada ook afgebroken moest worden. In 1923 gingen veel dadaïsten surrealistisch tekeken. Het waren communisten. Er werd ook een communistisch manifest uitgebracht.
Freud 2 oedriften
Liebestrieb en todestrieb
Mason ecriture automatique )krabbelen 1927
Fumage techniek- roken
Wolfgang paalen, magnetisch onweer 1938
Zwarte rook walk plekken.
Dali vrouw aan raam 1925
Droombeelden
Vlekken schuren over papier
Max ernst bijeenkomst van 1923 vrienden )leden van surrealisme)
Breton gaf de bevelen
Max ernst ubu imperator 1923
Max ernst twee kinderen bedreigd door een nachtegaal 1924
Max ernst in der wildernis 1941
Tonguy mama papa is wounded 1927
Miro catelaans landschap met jager 1923-1924
Miro, hond blaft tegen maan
Dali volharding van het geheugen 1931
Dali metamorfoses of narcissus 1937
Magritte dit is geen pijp 1928
Magisch realisme onderdeel van het surrealisme. Twee verschillende werelden samenvoegen tot een.
Renee magritte de verkrachting 1934
Delvaux het aanbreken van de dag 1937
Willink de jobstijding 1932
Dijke koch stilleven met appels en peer 19944
Dick ket stilleven met eieren 1935
Giacometti het paleis om 4 uur s’ ochtends 1932
(drie dimensionaal surrealisme)
giacometti zwevende kogel
giacometti zittende figuur 1941
les 8 5 april
bouwkunst 1900-1940
a.jugendstil1890-1910 art nouveau
Horta hotel tassel in brussel 1892-93
Gaudi casa batllo, barcelona. Hij plaatse zuilen onder een bepaalde hoek voor meer ondersteuning.
Olbrich
Ottowagner
b. nieuwe bronnen 1910-1940
er wordt na de eeuwwisseling nagedacht over woningbouw vooral voor mensen met minder inkomen.
Nieuwe zakelijkheid
Berlage beursgebouw in Amsterdam 1896-1903
Travee= tussen de 2 bogen in. Gaat terug naar een middeleeuwse traditie.
Materiaal is wel modern.
Loss, bankgebouw wenen1910
Doorbraak is in de moderne bouwkunst.hij schreef een boek: Ornament und verbrechen. Hij vindt ornamenten crimineel. Het werk aan ornamenten is overbodig en kan beter besteed worden aan het werken aan het gebouw. Meer aandacht voor de sloppenbuurten.
Frank Lloyd Wright illionois 1901
Werkt met binnen buiten ruimtes ballonnen. Veel horizontale lijnen. Relatie tussen natuur en cultuur.
Behrens, turbinehalle berlijn1908-1909
Combineren van oude elementen met nieuwe.gebouwd op scharnierpunten want het metaal zette uit.
Gropieus schoenenfabriek 1919-1914 een hoek van glas. Was toen heel bijzonder. Uniek.
De stijl
Rietveld schroderhuis1924
3 primaire kleuren, horizontaal, verticaal
Bauhau door gropieus 1925-1926
Mies van der Rohe, Duitsland paviljoen, barcelona 1929
Geen deuren en gangen. Bauhaus leidt tot internationale stijl.
Mies van der Rohe glazen wolkenkrabber 1920
Corbusier domino huis
Gebouw staat op palen. Neemt niets van natuur af. Maar voegt toe. Muren zijn niet meer dragend. Skelet bouw. Maken van vide.
Alles moet volgens menselijke maat.
Van der vlugt en brinkman
Peutz, glaspaleis, Heerlen 1933
Misschien wel belangrijkste gebouw van nederland.
Ook de fascisten deden mee in deze stijl.
Organische gebouwen 1910-1940
Perret notre dam raincy 1922-1923
Rondlopende structuren skelt van gewapend beton.
Max berg
Hans pelzig
Tritz hoger
Medelsohn heel veel organische vormen
Taut glashaus Keulen 1914
Alles was van glas
Steiner elk raam was anders
Amsterdamse school de klerk telefooncel. Veel ronde bouwelementen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten